Arkivert artikkel

Vil styrke kompetansen til alle ansatte i barnehagen

– Vårt mål er å sikre alle barn et godt barnehagetilbud. Da må alle som jobber i barnehagene ha nødvendig og oppdatert kunnskap for å gi barna god oppfølging, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Thomas Moss

Regjeringen har revidert kompetansestrategien for ansatte i barnehagene for perioden 2018-2022. Målet er å gjøre barnehagene enda bedre i stand til å møte kravene i den nye rammeplanen for barnehagene, som trådde i kraft 1. august.

Strategien har tiltak rettet mot alle grupper ansatte i barnehagen. Strategien har som mål å bidra til at det blir flere barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere i barnehagen, og at det blir flere barnehagelærere med utdanning på masternivå.

– Innføring av den nye rammeplanen skjer først og fremst i den enkelte barnehage. Det er derfor viktig at de ansatte får utvikle kompetansen sin i fellesskap med kolleger i barnehagen der de jobber. Det vil gjøre det lettere å finne gode lokale løsninger for hvordan de kan styrke innholdet i barnehagen, sier Røe Isaksen.

Strategien har fireområder som satses på:

• Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og dannelse
  • Språk og kommunikasjon
  • Barnehagens verdigrunnlag

Les gjerne hele saken her

Les mer om vår barnehagepolitikk her

Les gjerne vårt partiprogram her