Barnehage

Barnehagen er en trygg omsorgsarena og en arena for å lære gjennom lek. Foreldre skal være sikre på at barna trives og utvikles der.

Barnehender på leketøy

Høyre vil

Ansette flere barnehagelærere og pedagoger

Dette vil vi gjøre

Trygge rammer er viktig. For at barnehagebarn skal få den oppfølgingen de trenger, er det viktig med nok kvalifiserte ansatte som kan se dem, gi omsorg og stimulere til lærelyst og utforskertrang. Ansatte med god kompetanse med nære relasjoner til barna er avgjørende for en god start på utdanningsløpet. Høyre har som mål at andelen barnehagelærere og pedagoger skal bli 50 prosent.

At alle barn skal kunne norsk før de begynner på skolen

Dette vil vi gjøre

Norsk språk er nøkkelen inn i store og små fellesskap i det norske samfunnet, og alle barn bør kunne forstå og snakke norsk når de begynner på skolen, slik at de klarer å henge med i undervisningen. Derfor vil vi at barnehagene skal ha klare mål for sitt språkarbeid og vurdere barnas norskferdigheter før de begynner på skolen.

Styrke prinsippet om læring gjennom lek i barnehagene

Dette vil vi gjøre

Barnehagen er det første leddet i et livslangt læringsløp, og det er viktig å gi dem en god start der. I de første årene av barnas liv lærer de mer enn på noe annet tidspunkt i livet. Barn er nysgjerrige og skal få leke, utforske, lære og utvikle seg i barnehagen. For Høyre er ingen motsetning mellom lek og læring.

Sikre at barn som trenger ekstra oppfølging, følges opp

Dette vil vi gjøre

Ikke alle barn får den hjelpen de trenger, eller får den for sent. For å unngå at små hull vokser seg store, må innsatsen settes inn tidlig – allerede i barnehagen. Det er viktig at barn som trenger ekstra støtte, fanges opp så tidlig som mulig slik at gode og tilpassede tiltak kan settes inn.

Sørge for bedre overgang fra barnehage til skole

Dette vil vi gjøre

De fleste barn synes det er spennende å begynne på skolen, men ikke alle. Mange barn opplever overgangene i skoleløpet som store. Enkelte barn strever ekstra i forbindelse med overgangen, spesielt barn med særskilte behov og barn med språklige utfordringer. Det må bli bedre kontakt mellom foreldre, barnehage og skole i barnas overgang fra barnehage til skole, slik at overgangen oppleves som trygg og god for alle.

Fortsette å styrke satsingen på kompetanse og faglig påfyll for barnehagelærere og ansatte i barnehagene

Dette vil vi gjøre

For å sikre god kvalitet i barnehagen, må vi fortsette å styrke satsingen på kompetanse. Det gjør vi ved å bidra til høy kvalitet på utdannelsestilbudene i barnehagesektoren og sikre at barnehagelærere og ansatte i barnehagene får faglig påfyll og kompetanseheving når de trenger det.

Fortsette å likebehandle private og offentlige barnehager økonomisk

Dette vil vi gjøre

Private barnehager er med på å sikre et mangfoldig barnehagetilbud, samt tilnærmet full barnehagedekning. Halvparten av barna i Norge går i en privat barnehage, og det er viktig at barna får et like godt tilbud uansett om de går i en offentlig eller privat barnehage. Derfor må vi fortsette å likebehandle kommunale og private barnehager.

Dette er problemet

Det er for store forskjeller i kvalitet mellom barnehager i Norge. For mange barnehager mangler et godt og stimulerende språkmiljø, og overgangen mellom barnehage og skole kan for mange være store. I de første årene av barnas liv lærer de mer enn på noe annet tidspunkt i livet.

De første årene for barna er avgjørende for å tilegne seg språk og tallforståelse og vi vet at en god barnehage gjør overgangen til skole enklere. Lykkes vi med tidlig innsats øker barnas muligheter for en god fremtid senere. Allerede når barna er 2,5 år gamle er det forskjell på mestring av språk, matematikk, motorikk og sosial kompetanse.

Barnehagene er viktige for språkutvikling, samspill med andre barn og voksne, og som en forberedelse til skolestart i trygge rammer preget av mest mulig lek, lærelyst og læringsglede. Lekbasert læring i barnehagen handler om at barn skal være aktive, engasjerte og oppleve aktiviteter som meningsfulle sammen med de andre barna.

Barn som vokser opp i hjem med ulike utfordringer, for eksempel rus, og psykiske lidelser, opplever ofte mindre støtte og omsorg. Det aller viktigste for å gi alle barn god oppfølging er nok kvalifiserte ansatte som kan stimulere til lærelyst og gi omsorg. Da er det viktig med kompetente og trygge voksne i barnehagen.

Barnehagen er – og skal være – et frivillig tilbud, samtidig som det er viktig å tilrettelegge for at alle barn får sjansen til å gå i barnehage. Foreldrenes inntekt skal ikke være et hinder.

Dette er Høyres løsning

Barnehagen er både en trygg omsorgsarena, og en arena for å lære gjennom lek og stimulere barns naturlige nysgjerrighet. Det er viktig med et godt innhold og god kvalitet på tilbudet i barnehagen. Ansatte er barnehagens viktigste ressurs, og god kvalitet i barnehagen er avhengig av dem som arbeider der.

Derfor er vi opptatt av at det er nok trygge voksne i barnehagen. Vi må styrke rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen, styrke kompetansen til de ansatte gjennom etter- og videreutdanning, og det må gis tilbud om faglig utvikling og påfyll til de ansatte. Høyre vil ha klare krav til et godt pedagogisk arbeid og særlig legge vekt på barnas språkutvikling. Tidlig innsats starter i barnehagen.

Slik skiller vi oss fra opposisjonen

Høyre

Private barnehager er med på å sikre et mangfoldig barnehagetilbud, samt tilnærmet full barnehagedekning.

Høyre har sørget for like rammevilkår for kommunale og private barnehager, og har nå opprettet et nasjonalt økonomisk tilsyn som skal sørge for at alle offentlige tilskudd kommer barna til gode.

Opposisjonen

Venstresiden er mer opptatt av hvem som eier barnehagen, ikke kvaliteten og tilbudet. I kommuner der opposisjonen styrer ser vi flere eksempler på at private barnehager blir rekommunalisert.

Barnehager som har fungert bra for barna har blitt lagt ned og overtatt av kommunen. Dette fordi venstresiden mener barnehager bør driftes av kommunen og ingen andre. Vi ser også flere eksempler på at i kommuner der opposisjonen styrer blir ikke nybygde barnehager åpnet.

Dette har vi gjort

Sørget for økt tidlig innsats

Høyre i regjering har satset på tidlig innsats. Dette for å fange opp problemer tidlig og gi barna en god start på livet. Blant annet skal alle barns norskkunnskaper vurderes, slik at det eventuelt kan bli satt inn ekstra tiltak for å hjelpe barn som sliter med norskferdigheter.

Sørget for flere trygge voksne og kvalifiserte ansatte i alle landets barnehager

Vi har innført historiens første minstenorm for bemanning i barnehagen. Det stilles krav om en voksen per tre barn under tre år, og en voksen på seks barn over tre år.

Tydeliggjort hva de ansatte skal gjøre for at barna skal trives og utvikle seg

Vi har tydeliggjort at personalet har et ansvar for å forebygge og stoppe utestenging og mobbing. Rammeplanen legger også et viktig grunnlag for språkarbeidet i barnehagen.

Innført redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen

Høyre i regjering har innført redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehagen. Alle barn har glede av å gå i barnehage, men det er aller viktigst for familier med lav inntekt og få ressurser. Hever vi kvaliteten i barnehagene våre kan det bidra til å utjevne sosiale forskjeller og gi barn et bedre utgangspunkt ved skolestart. Flere går i barnehage nå enn da Høyre gikk inn i regjering.

Opprettet foreldreportal med informasjon om barnehagene

Vi har opprettet en foreldreportal med informasjon om barnehagene, og innført en nasjonal foreldreundersøkelse om barnehagene.

Opprettet et nasjonalt økonomisk tilsyn for private barnehager

Vi har opprettet et nasjonalt økonomisk tilsyn for private barnehager. Tilsynet skal sikre at alle offentlige tilskudd og foreldrebetaling i de private barnehagene kommer barna til gode.

Økt tilskuddet til private barnehager

Vi har økt tilskuddet til private barnehager fra 96 til 100 prosent, og det er nå lagt til rette for full økonomisk likeverdig behandling av kommunale og private barnehager.