Natur og mangfold

Høyre vil at kommende generasjoner skal overta en klode som er i bedre stand enn den er nå

plastikk ved kysten

Høyre vil

Ta vare på naturen og mangfoldet

Dette vil vi gjøre

Høyre vil ta vare på naturmangfoldet gjennom en kombinasjon av frivillig vern, bærekraftig bruk og naturbasert verdiskaping basert på en sterk, privat eiendomsrett.

Samtidig vil vi også jobber for økt skogplanting både for å sikre grønne arbeidsplasser og for å bruke den norske skogen som et klimatiltak, der klimagassutslipp tas opp i naturen.

Være en pådriver for internasjonalt klimaarbeidet

Dette vil vi gjøre

Høyre vil bruke deler av bistandsbudsjettet til internasjonale klimatiltak og bruke midler til å bevare regnskogen. Regnskogen bidrar i dag både til å binde klimagassutslipp, samtidig som det er hjemmet til et unikt naturmangfold.

Redusere plast i havet

Dette vil vi gjøre

Norge er et land som lever av hav, og det er viktig å jobbe for rene hav. Høyre vil fører en offensiv politikk for å begrense forsøpling til sjøs, slik at vi både kan fortsette å utnytte ressursene i havet og ta vare på naturmangfoldet.

Dette er problemet

Plastsøppel og spredning av mikroplast i havet er i ferd med å bli et av de største miljøproblemene i vår tid. Hvert år havner 8 millioner tonn plast i havet. Om dette fortsetter, vil det i 2050 være mer plast enn fisk i havet.

Klimaendringene blir stadig mer synlige. Forskere har dokumentert at global oppvarming har begynt å gjøre Norge varmere og våtere. Dette påvirker både naturen, men også urbane strøk. Varme og tørke ødelegger avlinger, mens store vannmengder skaper flom og oversvømmelser.

Klimautfordringene er globale. Vi kan gjøre mye for å bevare naturmangfoldet i Norge, og det gjør vi, men vi må også bidra internasjonalt. Organiserte kriminelle tjener 50-152 milliarder USD i året på ulovlig hogst av tropisk skog og mellom 10 og 15 prosent av verdens klimagassutslipp skyldes at regnskogen ødelegges. Samtidig er regnskogen også hjem til et stort antall dyr og planter som kun lever der. Om for mye skog hugges ned risikerer vi at disse forsvinner og klimagassutslippene øker.

Dette er Høyres løsning

Høyre vil sørge for en politikk som kutter utslipp, begrenser inngrep i naturen og bekjemper forsøpling, spesielt i havet. All menneskelig aktivitet innebærer naturinngrep i noen grad. For Høyre har det vært viktig å komme fram til et godt kompromiss som legger til grunn oppdatert miljøfaglig kunnskap, samtidig som vi legger til rette for næringsvirksomhet og verdiskapning.

Høyre vil begrense andelen plast som havner i naturen og havet. Dette gjør vi både ved redusere bruken av unødvendig plast og skape bedre returordninger. Vi vil også opprette et eget plastgjenvinnings anlegg i Norge for å sikre at vi tar ansvar for egen plast og at den ikke havner i verdenshavene. I tillegg vil vi ha ulike ordninger som simulerer til opprydding av plast i havet. Norge kan heller ikke gjøre alt alene, derfor er det viktig at vi jobber globalt for å forhindre at plast og avfall dumpes i verdenshavene.

Høyre vil bidra til mer skogplanting hjemme og bevare regnskogen. Binding av karbon i skog er et av de mest effektive klimatiltakene vi har når man regner utslippskutt per brukte krone, samtidig som det bevarer arter og naturmangfoldet. Norge skal ta sin del av ansvaret, men vi må også jobber internasjonalt. Derfor er bevaring av regnskog gjennom økonomisk bistand både en effektiv måte for å holde klimagassutslippene nede og bevare det unike natur- og dyremangfoldet som finnes der. For å bidra til dette vil Høyre bruke deler av bistandsbudsjettet på klimatiltak og å bidra til å verne regnskogen. Vi vil også fortsette arbeidet med å bidra til å forhindre ulovlig nedhugging av regnskogen.

Dette har vi gjort

Lagt frem Norges første plaststrategi

Høyre og regjeringen fører en offensiv politikk for å begrense forsøpling til sjøs. Vi har lagt frem Norges første plaststrategi. På kort tid har vi gått fra nær sagt ingen satsing på kampen mot plast i havet, til over 400 millioner kroner i 2020. I tillegg fikk vår miljøvernminister FN til å vedta et mål om å stanse tilførsel av plast til verdenshavene.

Startet arbeidet med å kartlegge arter og natur i Norge

Vi har startet arbeidet å få et økologisk grunnkart over arter og naturtyper i Norge og bruke det til å ivareta artsmangfoldet og redusere konfliktnivået i arealsaker.

Tiltak for økt skogplanting

I 2016 etablerte regjeringen flere klimatiltak i skog, i form av tilskudd til gjødsling av skog, tettere planting etter hogst og skogplanteforedling. I statsbudsjettet for 2021 styrkes disse tiltakene ytterligere. Skogtiltakene har et langsiktig potensial til å øke skogens CO2-opptak med 3,7 millioner tonn CO2 årlig.

Gjennom bevilgningsnivået i perioden 2016-2020 har vi realisert om lag halvparten dette potensialet. Økt bevilgning vil bidra til å ta ut en større del av potensialet.

Lansert program mot ulovlig avskoging av regnskogen

Regjeringen har sammen med Interpol og FN et storstilt program for å bekjempe ulovlig avskoging. Norge vil bruke opptil 145 millioner kroner på partnerskapet.

Meldte Norge inn i “4 per 1000”-initiativet

I 2020 meldte regjeringen Norge inn i “4 per 1000”. Det er et internasjonalt initiativ for å øke andelen lagret karbon i jordbruket med 4 promille hvert år.

Stanset nedbygging av myr

Gjennomført en endring i jordloven som hindrer nydyrking av myr for å redusere utslipp av klimagasser.

Stilt miljøkrav i offentlige anskaffelser

Regjeringen endret i 2017 regelverket knyttet til offentlige anskaffelser slik at anbudene må vekte miljø og klimavennlige anskaffelser i alle trinn. Som hovedregel skal klima og miljø vektes som 1/3.Dette innebærer at når staten skal ta stilling til hvilken leverandør, tjeneste eller produkt som vinneren kontrakt eller anbud, skal hensyn til klima- og miljø ligge til grunn, ikke bare pris og kvalitet. Gjennom dette kan det offentlige stille krav og legge vekt på ombruk og gjenbruk.

Styrket innsatsen mot miljøkriminalitet

Regjeringen har satt miljøkriminalitet på dagsorden. Gjennom den første stortingsmeldingen om miljøkriminalitet har vi foreslått en helhetlig politikk som styrker innsatsen mot miljøkriminalitet nasjonalt og internasjonalt, og dermed redusere påvirkningen dette har på klimaet og miljøet. Høyre er opptatt av at alle sektorer må bidra i klimakampen, det gjelder også miljøkriminalitet, derfor legger også stortingsmeldingen opp til et langsiktig oppfølgingsarbeid på tvers av sektorer.