Arkivert artikkel

12 grunner til at Fagforbundet bør være fornøyde

Vi ser igjen en kraftig slagside i Fagforbundets omtale av Høyres politikk. Nå svarer stortingsrepresentant Stefan Heggelund(H) på unøyaktighetene.

Stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H).

Fagforbundet bør være fornøyde

– Jeg synes Fagforbundet også bør være fornøyd med en del av de velferdsøkningene denne regjeringen har kommet med, sier Heggelund.

– Jeg synes det er helt fair at Fagforbundets ledelse og Høyre er uenige om at det skal lønne seg å jobbe, men inntrykket fagforeningslederne gir inneholder unøyaktigheter og er helt skjevt, fortsetter han.

Medlemmene reagerer

– Daglig blir vi kontaktet av LO-medlemmer fra hele landet som reagerer på den voldsomme kampanjen mot Høyre. En av de definitivt største satsingene fra regjeringen i statsbudsjettet i år var å gi foreldre med alvorlig syke barn et sårt tiltrengt velferdsløft og dobler antallet mottakere av pleiepenger (800 mill. kr). Det vil ikke Fagforbundets ledelse snakke om, sier han videre.

– Siden Fagforbundet lister opp 12 ting de mener er negativt vil jeg vise til 12 ting Fagforbundets medlemmer, spesielt, bør glede seg over fra denne regjeringen, avslutter Heggelund.

12 ting Fagforbundet bør glede seg over

1)      Doblet pleiepengeordningen for stønad til å pleie alvorlig syke barn(+800 mill/årlig).

2)      Noe av det første denne regjeringen gjorde var å rettighetsfeste brukerstyrt personlig assistent (BPA) for personer med nedsatt funksjonsevne.

3)      Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år, for å sikre bedre oppfølging av dem som har falt utenfor, fordi Høyre mener det å stille krav til den enkelte er å bry seg. (inkl. 60 mill til kommunene for å følge opp).

4)      14 dager kortere ventetid i helsevesenet, og aller mest for de svakeste: Ruspasienter og personer med psykiske lidelser, med 24 dager. Bedre behandling av alvorlige diagnoser som kreft, gjennom innføring av pakkeforløp for kreft.

5)      Gjeninnført (etter det smålige kuttet fra de rødgrønne) ordningen med støtte til PC fra Folketrygden for skoleelever med lese- og skrivevansker.

6)      Regjeringen har lagt frem en strategi mot barnefattigdom ”Barn som lever i fattigdom”, som inneholder 64 konkrete tiltak for å bekjempe barnefattigdom og forebygge at fattigdom går i arv.

7)      Fortrinnsrett til nye stillinger for deltidsansatte.

8)      Billigere barnehage for dem som trenger det. I 2016 fikk 50 000 barn billigere barnehageplass og mange av dem fikk gratis kjernetid. Barnehageplassen skal ikke utgjøre mer enn seks prosent av familiens samlede inntekt, og familier med inntekt under 500.500 kr. Får rett til redusert foreldrebetaling.

9)   Fått vedtatt Kompetanseløft 2020, regjeringens plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Kompetanseløftet består av om lag 50 tiltak med en samlet bevilgning på om lag 1,2 milliarder kroner.

10)   Ny ungdomsinnsats i Nav for å sikre arbeid, utdanning eller tiltak innen 8 uker. Satt av 30 mill i 2017-budsjettet til dette. I 2018 settes 100 mill av til tettere og raksere oppfølging for å hindre at unge går passive lenge.

11)   Høyre prioriterer tiltak for å skaffe flere elever læreplass og styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv. Sammen med Kristelig Folkeparti og Venstre har vi økt lærlingtilskuddet med totalt 20 000 kr per kontrakt siden regjeringen tiltrådte i oktober 2013.  Vi har også økt rammen for tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med særskilte behov, slik at alle som søker skal få tilskudd.

12)   Vi har opprettet en tilskuddsordning som gir støtte til ferieopplevelser og fritidsaktiviteter til barn, slik at alle barn, uavhengig av foreldrenes økonomi, skal ha mulighet til å delta jevnlig i minst én fritidsaktivitet sammen med andre barn, og få mulighet til å dra på ferie. I 2017 brukes nesten 200 millioner til dette formålet.

Les mer om Høyres politikk for å skape flere jobber her.

Les mer om Høyres politikk for å styrke det sosiale sikkerhetsnettet her.

Bli med i TeamErna!