Arkivert artikkel

Høyre er summen av alle menneskene

Litt for ofte hører vi at Høyre ikke bryr seg om ulikhet og at vi skaper et kaldt samfunn. Jonas Gahr Støre sa det minst to ganger i forrige uke.Det begynner jeg å bli litt lei av. Derfor har jeg lyst til å fortelle litt om hva Høyre er.

Vi trenger ikke la noen andre fortelle oss hva vi mener. Høyres politikk står godt på egne ben. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
  • Høyre er Linn. Linn er næringsdrivende i Vestfold og brenner for dem som står utenfor arbeidslivet. Derfor ansetter hun folk med hull i CV’en, og engasjerer seg i Høyre blant annet for å utvikle sosialpolitikken.
  • Høyre er Håvard. Håvard har de siste årene jobbet for at idretten, både i Norge og internasjonalt, skal være mer inkluderende for homofile.
  • Høyre er Mehmet. Mehmet er aktiv i Unge Høyre og kjemper for å bekjempe ulikhet og utenforskap. Han mener god norskopplæring og en god skole er det aller viktigste virkemiddelet for å klare dette. Han står på fra morgen til kveld i valgkampen for å sørge for borgerlig flertall.
  • Høyre er Bente. Bente er utdannet sykepleier, de siste fire årene har hun vært stortingsrepresentant. Bente engasjerer seg for mange ting, for eksempel spesialsydde klær til personer med nedsatt funksjonsevne. Det høres kanskje ut som en liten sak, men betyr mye for dem det gjelder. Dette temaet har hun løftet med både politikere og sosiale entreprenører flere ganger. Hun er klar for en ny runde på Stortinget.
  • Høyre er Sveinung. Sveinung er apoteker fra Rogaland og har et sterkt engasjement for bedre folkehelse fordi han vet hvor viktig det er i å bekjempe ulikhet. Han har representert Rogaland i én periode på Stortinget, og er klar for en periode til.
  • Høyre er Mathilde. I år er hun kandidat for Oslo Høyre til Stortinget. Mathilde brenner for en bedre rusomsorg, fordi hun mener helsevesenet skal styrke seg mot dem som trenger det mest.
  • Høyre er Mari. Hun er 2. kandidat for Sør-Trøndelag Høyre til Stortinget. Mari har tatt en pause fra jobben som advokatfullmektig fordi at hun brenner for en skole med muligheter for alle. En skole som er tilpasset hver enkelt elev, og som gir elevene hjelpen de trenger tidlig i skoleløpet.
  • Høyre er Thor-Arne. Thor-Arne jobber nå for partiet, men før det jobbet han i Zero. Som du skjønner har han et dypt engasjement for bedre klimapolitikk, noe han har jobbet daglig med i mange år, nå for Høyre på Stortinget.
  • Høyre er Tina. Hun brenner for at de globale klimagassutslippene skal ned. I løpet av perioden har hun blant annet vært med på å sørge for at ENOVA, som finansierer viktig miljøteknologi i industrien, nå har fått økt bevilgningene til ca. 2 milliarder kroner i året. Tina har sittet én periode på Stortinget, og er klar for en ny runde.
  • Høyre er Henrik. En av hans kjernesaker er at norsk skole ennå ikke er flinke nok til å se at barn er forskjellige. Nå er det blitt påvist at barn født sent på året har større sjanse for å få en ADHD-diagnose, ikke fordi sjansen er større for at man da har ADHD, men fordi noen barn ikke passer inn i A4-malen. Derfor brenner han for flere lærere tidlig i skoleløpet og at lærerne skal få den etter- og videreutdanningen både elevene og lærerne fortjener. Henrik har sittet én periode på Stortinget, og er klar for en periode til.
  • Høyre er Hans-Jacob. Han er ordfører i Vadsø og står opp hver eneste morgen med et ønske om å gjøre Vadsø til et enda bedre sted å vokse opp og bli gammel i.
  • Høyre er Saida. Saida sitter i Oslo bystyre og jobber for at barnehagene skal bli bedre. En utfordring man har i enkelte storbyer, er at en del barn ikke kan norsk godt nok når de begynner på skolen. Saida mener bedre barnehager er én av måtene å løse dette på, og hun jobber for dette i bystyret.
  • Høyre er Astrid. Og du har sikkert fått det med deg: Astrid brenner for at ingen skal gå ut på dato, uansett alder. Året du er født skal ikke ses på som en hindring for hvor god jobb du kan gjøre, og Astrid jobber for at flere skal få stå lenger i arbeidslivet.

Så hva er Høyre?

Det er for eksempel:

1. Billigere velferdstjenester til dem som trenger det, i 2016 fikk 50 000 barn billigere barnehage.
  2. Aktivitetsplikt for unge sosialhjelpsmottagere. Forskningen viser at det virker, folk gjenvinner rutinene i livet sitt og kommer raskere i jobb. Samtidig har vi senket tersklene til arbeid.
  3. Styrket satsing på rus og psykiatri. Ventetiden for behandling her har gått ned med 40 prosent.
  4. Tredobling av antall lærere som får etter- og videreutdanning. Syv av ti lærere sier de er blitt bedre lærere som følge av dette, og nesten samtlige som har deltatt på videreutdanningen har gjort endringer i undervisningen sin. Vi har også innført fraværsgrensen, som foreløpig har redusert fraværet i videregående med 40 prosent. Det er viktig, fordi det er stor sammenheng mellom fravær og frafall.
  5. Forsterking av klimapolitikken, for eksempel gjennom fordeler for lav- og nullutslippskjøretøy og styrket satsing på jernbane og kollektiv.
  6. Hevet aldersgrensene i arbeidsmiljøloven, slik at flere som vil kan stå i jobb lenger.

Vi trenger ikke la noen andre fortelle oss hva vi mener. Politikken vår står godt på egne ben.

Les Høyres politiske program