Arkivert artikkel

Hva skjedde i 2017?

Vi ser tilbake på valgåret 2017 og trekker frem noen av de sakene som har preget oss i Høyre. Året ble brukt til å skape politikk, levere politikk, gjennomgå noen prøvelser, og en solid valgkamp som resulterte i fornyet tillit til statsminister Erna Solberg.

Vi ser tilbake på valgåret 2017 og plukker frem noen av de sakene som har preget oss i Høyre. Her ser du statsminister Erna Solberg fra da vi vant valget. Foto: Heiko Junge, Scanpix

-Regjeringspartiene har størst troverdighet i sakene som folk er mest opptatte av. Det er fordi vi har levert politiske resultater over tid, sa statsminister Erna Solberg under sin oppsummerende pressekonferanse like før jul.

Her kan du lese ti av sakene som preget oss i 2017:

1. Valgseier

Høyre vant valget og statsminister Erna Solberg fikk fornyet tillit. Det er første gang siden Kåre Willoch var statsminister i Norge. Flere meningsmålinger etter valget viser også at Høyre er Norges største parti. Det var mange grunner til å stemme på Høyre ved stortingsvalget i 2017. Uansett mener vi at de blideste vant valget. Det gir en utrolig inspirasjon frem mot lokalvalget i 2019.

2. Valgkamp

Hele Høyre var kledd i ernagenser. Det var en lagseier og en kraftinnsats av hele partiet. Erna Solberg reiste land og strand rundt sammen med hele partiet.

3. Ulv

Debatten om forvaltning av rovdyr og ulv preget særlig inngangen til 2017. Du kan lese mer om ulv i norsk natur her. Da fikk vi også debatten om distriktspolitikk. Her kan du lese mer om Høyres distriktspolitikk.

4. Budsjettenighet

Nikolai Astrup ledet forhandlingene om statsbudsjettet for 2018 og sørget for at de kom godt i havn. Det lover godt for samarbeidet mellom de fire budsjettpartnerne fremover. Norge fikk et budsjett som legger grunnlag for flere arbeidsplasser og bærekraftig velferd.

5. Debatten om partiprogrammet

Høyre skal være Norges viktigste politiske verksted. Det forplikter! Partiprogrammet ble til etter en åpen og god programprosess. Vi har klart å skape ny politikk og en debatt med stor takhøyde i Høyre. Landsmøtet behandlet programmet med flere enkeltsaker som fikk stor oppmerksomhet. Både forsvar, eggdonasjon og pils i park er tydelige eksempler på det. Unge Høyre fikk også gjennomslag for dobbelt statsborgerskap på Høyres landsmøte i 2017. Forslaget er nå ute på høring fra Regjeringen og kommer til Stortinget for behandling. En populær sak både blant nordmenn bosatt i utlandet og flere av våre nye landsmenn som er godt etablert i Norge.

6. Kaci Kullmann Five

Vi mistet en av våre banebrytende ledere og pionerer i året som gikk. Kaci Kullmann Five var et sterkt og varmt menneske. Helt til det siste var hun leder leder av Nobelkomiteen, i arbeid for fred, demokrati og menneskerettigheter.

7. Fraværsgrensen

Fraværsgrensen virker. Den har preget mye av skoledebatten dette året. Unge Høyre fikk en spesielt tøff valgkamp nettopp på grunn av det. Resultatene viser at det var riktig. – Å stille krav er å bry seg. Alle politiske partier snakker om at læreren er viktigst. Når læreren er viktigst må det også være et mål at elevene er til stede der læreren er. I klasserommet. Etter fraværsgrensen ble innført er det færre tomme pulter, sier Erna Solberg.

8. Kommunereform

Mange kommuner besluttet å slå seg sammen. Stortinget har vedtatt å gjennomføre kommunereformen med et historisk vedtak i en fullsatt stortingssal. 426 kommuner blir til 354, 19 fylkeskommuner blir til 11 og lokaldemokratiet styrkes.

9. Nasjonal transportplan

Vi har vedtatt en historisk nasjonal transportplan. – Samferdsel dreier seg om hverdagen til hver og en av oss. Om å komme seg trygt og effektivt til jobb og skole slik at hverdagslogistikken går opp. Om å kunne bosette seg der man helst vil og fortsatt kunne ha drømmejobben. Og om at det skal være lett å drive bedrifter og ha arbeidsplasser i hele landet, sier Erna Solberg.

10. Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide blir utenriksminister

Ine Eriksen Søreide blir historisk. -Vi skriver i dag historie med å utnevne Norges første kvinnelige utenriksminister, men hun utnevnes først og fremst fordi hun blir en utrolig sterk utenriksminister. Hun har store kunnskaper både om sikkerhets- og utenrikspolitikk. I tillegg har hun stor internasjonal anseelse og et bredt nettverk, sier statsminister Erna Solberg.

Vi i Høyre er takknemlig for alle som har bidratt til et aktivt og innholdsrikt 2017. Vi gleder oss til å fortsette dette inn i 2018. Vi vil fortsette å skape ny politikk for en bærekraftig velferd og flere nye jobber.

Vil du vite mer om visjonene for Høyres politikk fremover er “Mulighetslandet” anbefalt lesing.

Vi i Høyre ønsker deg et godt nytt år! Hvis du ønsker å bli med og bidra er du hjertelig velkommen som medlem her. Meld deg gjerne inn i dag.