Mathilde og Mudassar ut mot negativ sosial kontroll
Denne uken møtte Høyres Mathilde Tybring-Gjedde og Mudassar Kapur Amal Aden for å diskutere negativ sosial kontroll av homofile med minoritetsbakgrunn. Etter en utgivelsen av boken “Se oss – bekymringsmelding fra en ung norsksomalisk kvinne” i 2008, har Aden blitt truet på livet gjentatte ganger.
Aden er norsk-somalier, muslim og lesbisk. Ved enkelte anledninger har hun vært avhengig av politibeskyttelse, og under 8. mars feiringen i Bergen i år ga hun beskjed om at hun ville trekke seg fra å holde appell etter alvorlige trusler. Som en motreaksjon og en støtteerklæring bar flere hundre mennesker masker med ansiktet til Aden på.
–Skeive minoriteter er i større grad utsatt for vold, trusler og negativ sosial kontroll fra egne familier enn andre grupper i samfunnet, forteller Aden i et intervju med Dagbladet.
–Mangel på kunnskap om hva det vil si å være homofil er utbredt i mange miljøer. Mange som nettopp har flyttet til Norge vet ikke hva homofili er, og likestiller det med pedofili, fortsetter hun.
–Alle innvandrere har vært nye i landet på tidspunkt, og vi må lære dem om verdier i samfunnet vårt, og om likestilling og kjærlighet. Dette innebærer obligatorisk foreldreveiledning, seksualundervisning og en styrking av kunnskapsnivået i introduksjonsprogrammet, fortsetter Aden.
–Seksualundervisningen er et viktig verktøy, men dagens seksualundervisning er ikke omfattende nok, sier Mathilde Tybring-Gjedde. Hun ønsker derfor å inkludere seksualundervisning i introduksjonsprogrammet.
Introduksjonsprogrammet er et kommunalt tilbud, og en del av introduksjonsloven. Hoveddelen av programmet består av norsk- og samfunnsopplæring, og skal forberede deltakerne til videre opplæring og utdanning, eller for arbeidslivet. Deltakerne mottar introduksjonsstønad så lenge de deltar i programmet.
Seksualundervisning bør inngå som en del av introduksjonsprogrammet for å øke kunnskapen om LHBT og motarbeide den negative sosiale kontrollen flere med LHBT-tilknytning kjenner på i minoritetsmiljøene. På denne måten vil foreldre som faller utenfor seksualundervisningen som gjennomføres i skolen, fanges opp gjennom introduksjonsprogrammet.
–Det er viktig at man ikke undervurderer hvor viktig det er å involvere foreldre. Små forbedringer i relasjonen mellom unge og foreldre kan ha uforholdsmessige positive konsekvenser. Vi skal aldri undervurdere hvor viktig det minste fellesskapet familien er, fortsetter Tybring-Gjedde.