Arkivert artikkel

Økt amerikansk aktivitet er bra for Norges sikkerhet

Regjeringen stiller seg positiv til at amerikanske styrker kan øve mer i Norge.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen og utenriksminister Ine Eriksen Søreide. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

I dag redegjorde utenriksminister Ine Eriksen Søreide og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen for regjeringens syn på økt amerikansk trening i Norge. Regjeringen stiller seg positiv til at amerikanske rotasjonsbaserte marinestyrker kan øve og trene i Norge i ytterligere fem år.

Hvis det blir enighet om den nye ordningen, vil den omfatte inntil 700 amerikanske soldater. Disse fordeles på Værnes i Trøndelag og Setermoen i Indre Troms. Da den norske Hæren har sitt tyngdepunkt i Indre Troms, gir dette svært gode muligheter for samtrening mellom norske og amerikanske styrker.

Positivt for Forsvarets operative evne

En økning i amerikansk øving i Norge er i tråd med langtidsplanen for Forsvaret, som Stortinget har sluttet seg til. Langtidsplanen har en klar ambisjon om å legge til rette for mer samtrening mellom norske og allierte styrker. Dette bidrar positivt til utviklingen av Forsvarets operative evne. Den økte aktiviteten vil bli evaluert innen utgangen av 2022. Dette er i tråd i med norsk basepolitikk.

Samtidig har amerikanske myndigheter foreslått å bygge oppstillingsplasser for fire kampfly på Rygge i Østfold. Her er det snakk om å bygge infrastruktur, og ikke om å utplassere kampfly. Det er positivt at USA ønsker dette. Initiativet vil legge til rette for styrket beredskap og rask overføring av allierte styrker i tilfelle krise eller krig.

USA er vår viktigste allierte

Økt trening i Norge, særlig av amerikanske styrker, er nødvendig for at allierte skal kunne komme oss til unnsetning om situasjonen skulle kreve det. USA er vår viktigste allierte og deres sikkerhetsgaranti er fundamental for vårt lands sikkerhet.

– Dette er bra for Norges sikkerhet, sier forsvarspolitisk talsperson i Høyre Hårek Elvenes.

Regjeringen tar den forverrede sikkerhetssituasjonen på alvor og styrker den allierte tilstedeværelsen i Norge. Å være NATO-alliert betyr å stille opp for hverandre. Samtidig ligger norsk basepolitikk fast.

Parallelt med dette satser vi klart og tydelig på det norske forsvaret. Kombinert med mer alliert øving, sender dette et tydelig signal om at sikkerheten vår er noe vi tar på alvor.

Se også disse sakene: