Arkivert artikkel

Storsatsing på studentboliger

Nå er årets tildeling av studentboliger klar. Det gis tilskudd til bygging av 2200 studentboliger over hele landet.

Kristin Vinje Foto: Oslo Høyre

Tilgang på et sted å bo er viktig for studentene. Sammen med KrF og Venstre har Høyre-FrP-regjeringen vedtatt å finansiere 2200 studentboliger i 2016. I et presset leiemarked med høye priser og få utleieboliger i forhold til behovet, er studentboliger særlig viktig.

– Vi har en stor satsing på studentboliger, og nå bygger vi over dobbelt så mange studentboliger årlig som de rødgrønne gjorde da de satt i regjering, sier Kristin Vinje, Høyres utdanningspolitiske talskvinne.

Regjeringen har programfestet at den vil bygge ut flere studentboliger. Med årets tildeling settes det kraft bak ordene. 2016-budsjettet viderefører det historisk høye nivået fra i fjor, og vi vil fortsette å bygge flere studentboliger i årene fremover. Det høye nivået på årets tildeling vil også være et viktig bidrag til å opprettholde aktiviteten i byggenæringen i det som er en tøff tid for mange i flere deler av landet.

Regjeringens satsing på studentboliger er ett av flere tiltak innen høyere utdanning og forskning. Vi prioriterer kvaliteten på høyere utdanning høyt, men er også opptatt av å styrke velferdsordningene og studiefinansieringen.

– Med årets tildeling kan det bygges flere studentbyer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Bodø og Tromsø, for å nevne noen eksempler. Dette betyr mye for studentene ved disse institusjonene, avslutter Vinje.

Du kan se hele fordelingen her.

Vil du lese mer om vår skolepolitikk, kan du klikke her.

Ønsker du å finne en av våre politikere, kan du klikke her.

Har du spørsmål om dette temaet? Send oss gjerne en e-post.