Arkivert artikkel

Fraværet i videregående holder seg fremdeles lavt

Fraværet i videregående opplæring holder seg lavt og ligger fortsatt rundt 40 prosent lavere enn før fraværsgrensen ble innført.

Flere elever er tilstede på skolen, færre dropper ut underveis, flere får karakter i fagene og andelen elever som ikke får karakter har gått ned for andre året på rad.

Nye fraværstall

Utdanningsdirektoratet har publisert nye tall for fravær i videregående opplæring. Dette er fraværet for skoleåret 2017/2018. Fraværet holder seg relativt stabilt fra i fjor og antall dager fravær er tre dager.

– Den positive utviklingen fortsetter og viser at det var riktig å innføre nye fraværsregler. Flere elever er tilstede på skolen, og færre dropper ut underveis. Flere får karakter i fagene, og andelen elever som ikke får karakter har gått ned for andre året på rad. Dette gir mer og bedre læring for elevene, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Fraværet holder seg nede

Etter innføringen av fraværsgrensen har frafallet sunket drastisk. Fortsatt har det vært en nedgang i fravær på 40 prosent sammenlignet med før fraværsgrensen ble innført.

– Målet med fraværsgrensen er å forebygge fravær, og tallene viser at det virker. Rekordmange fullfører videregående og vi har ambisjoner om at enda flere skal fullføre og bestå. Å stille krav om et lavt fravær vil være avgjørende for at den gode trenden skal fortsette, sier kunnskapsministeren.

Å stille krav er å bry seg

Innføringen av fraværsgrensen har ikke gått stille for seg. Høyre har allikevel stått fast på at det er rimelig å forvente at elever som går på skolen deltar i undervisningen. Det handler om læring og nærvær. Det vi vil til livs, er fravær uten grunn, eller det vi på godt norsk kaller skulk.

– Vi gjør elevene en stor bjørnetjeneste dersom vi ikke stiller tydelige krav til oppmøte. For å lære må elevene være til stede der læreren er, i klasserommet. Jeg håper vi kan si oss ferdig med å diskutere hvorvidt vi skal ha en grense eller ikke, sier Høyres fraksjonsleder i utdannings- og forskningskomiteen Kent Gudmundsen.

Hovedfunn

• Fraværet holder seg stabilt, og er fortsatt 40 prosent lavere enn før innføringen av fraværsgrensen
  • En elev i videregående skole har typisk tre dager og 10 timer fravær. Før innføringen av fraværsgrensen lå dagsfraværet på rundt fem dager.
  • Timefraværet har gått noe opp på Vg2 og Vg3, ikke på Vg1
  • Andelen som slutter fortsetter å gå ned. I 2015-16, siste året før innføring av fraværsgrensen, var andelen elever som sluttet 4 prosent. I 2017-18 var andelen elever som sluttet 3,7 prosent.
  • Det er en nedgang i andelen elever som får karakteren 1, som tilsvarer stryk
  • Færre elever blir stående uten vurderingsgrunnlag (IV) og dermed ikke får karakter
  • Andelen IV har gått ned i små fag

Fakta om fraværsgrensen

• Innført 2016
  • Innebærer at elever som har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, som hovedregel ikke vil få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget
  • Dokumentert fravær skal ikke telle med på fraværsgrensen
  • I spesielle tilfeller kan rektor bestemme at en elev som har gått over grensen på 10 prosent, likevel skal kunne få karakter. Men det kan ikke være høyere enn 15 prosent.

Fylkesvise tall

Vest-Agder

Vestfold

Østfold

Alle tall er oppgitt i median.

Mer om Høyres skolepolitikk