Arkivert artikkel

Lærere, søk videreutdanning!

Startskuddet for å søke videreutdanning for lærere har gått. Kunnskapsministeren oppfordrer alle lærere til å søke.

– Alle elever skal møte trygge og gode lærere. En god lærer er aller viktigst for de elevene som trenger skolen og læreren mest, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner

Lærere rundt om i hele landet har nå en måned på seg til å søke seg til videreutdanning.

– Lærerne i Norge gjør en fantastisk viktig jobb hver eneste dag. Jeg vil oppfordre alle som ønsker det til å søke videreutdanning før fristen løper ut 1. mars, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

De som trenger det aller mest

Høyres prosjekt i skolepolitikken er å skape en skole hvor elevene lærer mer. En god skole utjevner sosiale forskjeller og gir alle elever mulighet til å lykkes.

– Alle elever skal møte trygge og gode lærere. En god lærer er aller viktigst for de elevene som trenger skolen og læreren mest. Det er viktig at lærerne har fordypning i de fagene de underviser i. Elever og foreldre skal være sikre på at de møter en trygg og god lærer i klasserommet, sier Jan Tore Sanner.

Historisk satsing på etter- og videreutdanning

I 2017 søkte nesten 10 000 lærere om videreutdanning, og i over 6 000 lærere fikk et tilbud. Regjeringen har de siste fire årene hatt en massiv satsing på videreutdanning for lærere, og det må vi holde trykket på i år også. Derfor håper vi alle bidrar til å oppfordre lærere til å søke og at Høyres ordførere sørger for å godkjenne så mange søknader som mulig.

– Vi vet at lærerne har stort utbytte av tilbudet. Nesten alle sier de har endret undervisning, og syv av ti at de har blitt en bedre lærer. Det gleder meg å høre, sier Sanner.

Utfordrer kommunene

Stortinget har vedtatt kompetansekrav for lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk. Målet er at alle lærere som underviser i disse fagene skal ha fordypning innen 2025.

– Det gjør det ekstra viktig at flest mulig søker og at flest mulig søknader godkjennes. Staten har satt av penger, men uten kommunene på laget får vi det ikke til. Jeg utfordrer alle landets kommunepolitikere til å godkjenne flere av søknadene fra lærerne deres, avslutter Sanner.

Høyres skolepolitikk

Vil du vite mer om Høyres skolepolitikk? Ta en tur innom disse sidene: