Mer data i skolen
I dag la regjeringen frem en ny digital strategi for grunnskolen og videregående opplæring. Den nye digitaliseringsstrategien for skolen har to hovedmål:
- Elevene skal ha digitale ferdigheter som gjør dem i stand til å oppleve livsmestring og lykkes i videre utdanning, arbeid og deltakelse i samfunnet.
- IKT skal utbyttes god i organiseringen og gjennomføringen av opplæringen for å øke elevenes læring.
– Den digitale utviklingen går raskere og raskere. Skal vi ruste barna våre best mulig for fremtiden, må skolen sitte i førersetet i denne utviklingen, sier statsminister Erna Solberg.
Vi har gjort mye, men er ikke i mål
Regjeringen har denne perioden lagt frem en realfagsstrategi som er viktig. Flere elever med realfagskunnskaper på høyt nivå er et mål i strategien, og en forutsetning for rekruttering til IKT-studier i høyere utdanning. Regjeringens realfagsstrategi er derfor også en del av det større arbeidet for digitalisering.
– Vi har gjort mye, men vi må gjøre mer. Strategien er en viktig del av arbeidet for å sikre at dagens barn skal ikke bare bli i stand til å bruke digitale verktøy og henge med på utviklingen. De skal bli i stand til å se nye muligheter og løsninger ved hjelp av teknologi
Koding og programmering
– Vi vil at koding og teknologi skal inn i læreplanene allerede fra barneskolen. Med denne strategien peker vi inn i et nytt tiår for norsk skole, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
I strategien ligger tiltak som å gi alle elever opplæring i å programmere, og å legge til rette for å gi alle elever opplæring i teknologi i et eller flere fag. Vi ønsker også å starte et nasjonalt forsøk med koding som programfag i videregående skole. Dette har vært et valgfag i ungdomsskolen, og fra skolestart i høst kan alle skoler tilby dette.
– I arbeidet med å fornye skolens fag og læreplaner ønsker vi å legge til rette for at alle elever skal få opplæring i koding. Det har også vært stor interesse for programmering som valgfag, og vi åpner nå for at alle skoler som ønsker det kan tilby dette faget til sine elever, fortsetter Røe Isaksen.
Gode lærere
Én av tre lærere sier selv at de ikke får god nok støtte fra skolen til pedagogisk bruk av IKT. Dette kommer frem i undersøkelsen Monitor Skole 2016. Vi har i denne perioden tredoblet antallet lærere som får tilbud om videreutdanning, og et av tiltakene i denne nye strategien er å utvikle et eget videreutdanningstilbud for lærere som vil spesialisere seg innen digital kompetanse og pedagogisk bruk av IKT.
– Vi vil også utdanne egne lærerspesialister innen IKT, som kan være med på å løfte skolene og andre lærere faglig på dette feltet, avslutter Røe Isaksen.
Her er noen av tiltakene regjeringen foreslår:
Elevenes læring og skolens innhold
- Teknologi og koding inn i skolens læreplane
- Valgfag i koding permanent ordning fra 2019
- Nasjonalt forsøk med koding som programfag i videregående
- Plikt til universell utforming av digitale læremidler
- Spre kunnskap om bruk av teknologi og digitale læremidler for elever med særskilte behov
- Stimuleringstilskudd for å utvikle nye, digitale læremidler i fag- og yrkesopplæringen
Kompetanse
- Nettbasert videreutdanning for lærere i pedagogisk bruk av IKT (30 st.p)
- Lærerspesialistutdanning i pedagogisk bruk av IKT (60 st.p)
- Styrke digital kompetanse i lærerutdanningen
- Styrke forskning og formidling om IKT og læring
Infrastruktur
- Etablere fellesløsninger for skytjenester
- Bedre håndtering av informasjonssikkerhet og personvern
Fag- og yrkesopplæringen
- Gi yrkesfaglærere faglig oppdatering i ny teknologi, gjennom hospitering og kurs i regi av arbeidslivet
- Sikre at fag- og yrkesopplæringen møter endringer som følge av ny teknologi (Her kan du lese mer om yrkesfag og lærlinger)
Les og last ned Høyres digitale plattform.
Vil du vite mer om Høyres skolepolitikk?
Les hvordan Høyre satser på tidlig innsats i skole og barnehage.