Arkivert artikkel

Yrkesfag gir mange muligheter

Stortingsrepresentant Turid Kristensen håper flere velger yrkesfag før fristen 1.mars.

Turid Kristensen håper flere elever velger en yrkesfaglig utdanning før fristen 1.mars.

Stort behov for yrkesfagarbeidere

Det er mye vi ikke vet om fremtiden, men en ting vi vet er at Norge kommer til å mangle mange kompetente yrkesfagarbeidere i årene fremover. SSB anslår at vi kommer til å mangle nærmere 100.000 fagarbeidere i 2035. Samtidig viser tall fra NHO at fire av ti bedrifter mangler fagskoleutdannet arbeidskraft, og melder om tapte oppdrag på grunn av dette.

– Vi må bli flinkere til å synliggjøre mulighetene som ligger i en yrkesfaglig utdanning, sier skolepolitisk talsperson Turid Kristensen.

Foreldres holdning til yrkesfag

Veidekke publiserte nylig resultater fra en undersøkelse de har gjennomført som viser at 37 prosent av foreldre på landsbasis ville anbefalt yrkesfaglig utdanning til barnet sitt. Det er bekymringsfullt. Yrkesfaglig utdanning representerer en enorm bredde og har mange spennende muligheter. Mesterbrev og fagbrev er mer etterspurt enn mastergrad, og på flere yrkesfaglige utdanninger får elevene tilbud om jobb før de er ferdige med utdanningen.

– Vi som foreldre må være vårt ansvar bevisst i når vi snakker med barna våre om utdanningsvalg. Jeg tror ikke at foreldre som ikke vil anbefale yrkesfag til sine barn gjør dette av vond vilje, men at man ikke er sikker på hvilke muligheter en yrkesfaglig utdanning gir, fortsetter Kristensen.

Høyere utdanning

Det å velge en yrkesfaglig utdanning på videregående brenner ingen broer til høyere utdanning. Det finnes flere muligheter for påbygning og videreutdanning hvis man ønsker det, både til fagskole og til universiteter og høyskoler.

– Jeg tror mange har et inntrykk av at døren inn til høyere utdanning er stengt etter å ha tatt yrkesfag på videregående. Det feilinntrykket må vi rette opp. Mulighetene er mange og jeg håper flere griper sjansen innen 1.mars, avslutter Kristensen.

Høyres skolepolitikk

Vil du vite mer om Høyres skolepolitikk? Ta en tur innom disse sidene: